top of page

טיול משפחתי בהונגריה יולי 2022 - DAY 3 יום ראשון

יום ראשון

=============================================================================================

בהמלצתה של אדר האחיינית שלי שמנו פעמינו לארוחת בוקר ב-

קפה סירקוס – Cirkusz Café

Budapest, Dob u. 25, 1074 הונגריה

בית קפה מסעדה בסגנון הבנדיקט שאנחנו אוהבים בארץ.

מסתבר שהגענו ממש בזמן כי כשיצאנו התור בחוץ השתרך לאורך הרחוב.

משם צעדנו לנקודת מפגש בפאשן סטריט עם שלי המדריכה לסיור שהזמנו מראש לשעות הבוקר.

שלי ' ישראלית שגרה בבודפשט כבר 20 שנה היא מדריכת תיירים מוסמכת, שמכירה מצויין את העיר בעלת ידע נרחב ועשיר על העיר לקחה אותנו לסיור הכרות רגלי ברחבי העיר מנקודת המפגש בסטארבקס פאשן ף דרך הרובע היהודי, שווקי סוף השבוע ועד אנדרטת הנעליים שעל שפת הדנובה

הסיור התחיל ממש בכיכר מתחת לדירה שלנו ליד פסל המלכה סיסי

אליזבת, קיסרית אוסטריה הייתה מוכרת בכינויה "סיסי". בעקבות נישואיה, משנת 1854 אליזבת נשאה בתואר קיסרית אוסטריה, והחל מ-1867 גם בתואר מלכת הונגריה. בשנת 1898 נרצחה על ידי מתנקש.

שוק סוף שבוע בסימפלה

חצרות סימפלה Szimpla Kert

Budapest, Kazinczy u. 14, 1075 הונגריה

חצרות סימפלה הן מתחם קטן ונחמד ברובע היהודי של בודפשט. הסבירו לנו כי פועל בו פאב באופן קבוע. הפאב ההרוס״ סימפלה - הפאב המפורסם ביותר בבודפשט - פאב הסימפלה, שממוקם בחצר בניין נטוש והרוס, הוא אתר עלייה לרגל של תיירים מכל העולם ואחד ממוקדי המשיכה ברובע היהודי. המקום, שמעוצב בצורה מחתרתית ובעל אווירה ייחודית, יצר טרנד שלם של ״פאבים הרוסים״ בעיר. במקום אוכלוסייה מגוונת בכל הגילאים ולצד המאכל המקומי לאנגוש, מגישים בו בירות מקומיות וזרות במחירים זולים ומתקיימות בו הופעות מוזיקה חיה.

בימי ראשון פועל במקום שוק איכרים ומוכרים בו ירקות ופירות לפי העונה דברי מאפה, גבינות, נקניקים, ריבות וכו’ –

כשאנחנו ביקרנו במקום היה הרכב מוזיקלי קצר שהנעים את זמננו, פינת ישיבה קטנה, שבה גם מכרו לימונדה (יש גם את הפאב עצמו), ואווירה מאוד נחמדה. הכניסה למקום חינם. קצת צפוף ולא ממוזג (היינו בימים חמים) .

**************

המשכנו לרובע היהודי-

בית הכנסת הנאולוגי שברחוב דוהאן Dohány utcai Zsinagóga/Nagy Zsinagóga

Budapest, Dohány u. 2, 1074 הונגריה

ממש לפני רחבת בית הכנסת על עמוד חשמל תוכלו למצוא את הפסלון המיניטורי של לא אחר מאשל בניימים זאב הרצל, חוזה המדינה. . ומול בית הכנסת הרחבה מוקדשת לחוזה המדינה.שגדל ברחוב הזה וחגג את בר המצווה שלו בבית הכנסת.

כמו כן על אחד העמודים שלט לכבוד ביקורו של נשיא המדינה

בית הכנסת הגדול ביותר ביבשת אירופה, והחמישי בגודלו בעולם בית כנסת זה, השייך לזרם הנאולוגי, פעיל למעלה מ-150 שנה, והתקיים בו טקס הבר מצווה של תיאודור הרצל, שביתו שכן בסמוך.

הבניין נהרס במלחמת העולם השניה ונבנה מחדש לאחר המלחמה.

בחצר בית הכנסת יש קבר אחים (כ-3,000 גופות) מתקופת השואה וכהנים לא יכולים להיות בחלק הזה. היום יודעים את השמות של כולם.

אנדרטת הערבה הבוכיה - Raoul Wallenberg Holocaust Memorial Park

פארק לזכרו של ראול וולנברג

כיכר מטופחת הידועה בפסל הדרמטי בצורת ערבה בוכייה שהוקם להנצחת יהודי הונגריה. אימרה וארגה, האמן שבנה את הערבה הבוכיה, על מנת להשיג תרומות, החליט שעל כל עלה אנשים יכלו לרכוש זכרון אישי עם שם וניתן לרכוש עד היום.

שוק סופשבוע בסמטת גוז'דו

המשכנו לטייל ברובע היהודי ומשם לכיוון הבזיליקה עצרנו בדרך לאכול קריוטוש ממש בפינת שדרות אנדרשיי מעבר לכביש של כיכר אליזבת נמצא דוכן הקריוטוש שבו עצרנו.

קיורטוש הינו מאפה שמרים מיוחד חלבי, מצופה בקרמל, חלול מבפנים, המגיע בטעמים וציפויים שונים. הקיורטוש נאפה על שיפוד עץ בתנור מיוחד.

את הקריוטוש מכינים במקום ומצפים אותו לפי טעמכם.

אנחנו בחרנו קריוטוש עם סוכר וקנמון - הוגש לנו רותח בשקית וחוסל תוך שניה.

משם המשכנו לבזיליקת אישטוון הקדוש Szent István Bazilika

Budapest, Szent István tér 1, 1051 הונגריה

הבזיליקה מוקדשת לאישטוון הקדוש, המלך הנוצרי ההונגרי הראשון (הוכתר בשנת 1001). המבנה תוכנן על ידי יוסף הילד כאשר הרצפה היא בתבנית של צלב יווני. הבזיליקה יכולה לאכלס 8,500 מתפללים, ושטחה 4,147 מטרים רבועים. גובהה המרבי של הכיפה 96 מטרים, בדיוק כגובהו של בניין הפרלמנט.

בצריח הכנסייה ממוקם פעמון שמשקלו 9,144 ק"ג שמומן על ידי קתולים גרמנים כפיצוי על הפעמון המקורי שנשדד על ידי קבוצת נאצים בשנת 1944. בכנסייה מצוי השריד הקדוש העתיק ביותר בהונגריה, ידו הימנית החנוטה של אישטוון הראשון. כמו כן קבור בה גדול כדורגלני המדינה, פרנץ פושקש.

הרחבה הגדולה שלפני הבזיליקה מהווה כיכר עירונית שוקקת בתי קפה ופעילות נגני רחוב. (ויקיפדיה)

גלידריית ג'לרטו רוזה

Gelarto Rosa - Ice Cream shop

Budapest, Szent István tér 3, 1051 הונגריה

קראתי ושמעתי המון על גלידת הפרח המפורסמת. בעיקר סיקרן אותי לראות כיצד מכינים את הפרח היפהפה והאם היא טעימה. כי זה שהיא מצטלמת מדהים זה בטוח!

כשהגענו לכיכר מול הביזיליקה ראינו מרחוק את התור המשתרך בחוץ. שלי, המדריכה מיד כיוונה אותנו לצידו השני של הכיכר לסניף השני של הגלידה המדוברת שמסתבר שאנשים פחות מכירים כי כשהגענו לשם התור הקצר היה רק בפנים. תוך כמה דקות היו בידנו הגלידות הטעימות.

אחרי שכמובן צילמתי תמונות וגם סרטון של העובדת המקסימה מכינה לי פרח מהגלידה שלי.

מסעדת פירסט שטרודל האוס אוף פשט

Strudel House Budapest, Első Pesti Rétesház

Budapest, Október 6. u. 22, 1051 הונגריה

המדריכה לקחה אותנו לבית הקפה שהוא ממש מפעל קטן להכנת שטרודלים במקום וזכיתי להכנס בדיוק כשהבחור הנחמד הכין שטרודל. אז בזמן שדני והילדים בחרו שטרודלים אני צפיתי (וצילמתי) בתהליך ההכנה.

את השטרודל לקחנו איתנו לדרך.

הפסלונים הנסתרים של בודפשט הפסלים המיניאטוריים של מיהאלי קולודקו Kolodko Mihály שובים את לבו של כל מי שנתקל בהם ברחבי בודפשט. ולראייה, האינסטגרם מלא בתמונות של מבקרים מאושרים שגילו את היצירות הייחודיות האלה במהלך ביקורם בבירה ההונגרית.

facebook.com/misha.kolodko

kolodkoart.com

משם המשכנו לכיכר החירות בבודפשט Szabadság tér

היא אחת הכיכרות היפות והמפורסמות ביותר בעיר. היא מוקפת בפארק רחב ידיים שסביבו בנייני ענק יפהפיים, רובם בניינים מהמחצית השנייה של המאה ה-19, וגדת נהר הדנובה במרחק דקות הליכה ספורות.

בתוך הפארק ומסביבו רוכזו עם השנים אנדרטאות ופסלים מעניינים, בהם:

אנדרטת ״הנשר והמלאך״ - אנדרטה לזכר קורבנות הכיבוש הגרמני, שעוררה סערה היות והיא מטשטשת את אחריותה של הונגריה כלפי הנעשה ליהודים באופן ישיר על ידי ההונגרים אנדרטה אלטרנטיבית, שהוקמה כהתרסה כנגד אנדרטת ״הנשר והמלאך״, וסביבה אבני זיכרון, חפצים אישיים ותצלומים שהובאו ע”י אזרחים באופן ספונטני ושהפך עם השנים לאנדרטה קבועה

אנדרטה לזכר חללי הצבא האדום הסובייטי שנפלו בעת הקרבות על שיחרור העיר ב-1945. זוהי האנדרטה היחידה מתקופת השלטון הקומוניסטי שהייתה במרכז העיר ושלא הוסרה

פסל הנשיא האמריקאי רונלד רייגן. הפסל מסמל איזון לאנדרטה הסובייטי, אנדרטה שגם שנויה במחלוקת בגלל ימי השלטון הסובייטי על הונגריה. בפסל נראה כאילו רונלד רייגן עומד לתעוד היישר דרך האנדרטה הסובייטית, במעין מפגן כח נגד הקומוניזם

מזרקה אינטראקטיבית - בחזית כל האנדרטאות והמחאות שהן מסמלות, הוקמה כהסחת דעת מזרקה מלבנית אינטראקטיבית, שהמים בה מפסיקים לזרום ככל שמתקרבים אליה כך שהיא שמאפשרת ״להכנס לתוכה״. המזרקה פופולרית מאד למשפחות עם ילדים בבודפשט בקיץ

בניין הפרלמנט בבודפשט Hungarian Parliament Building

Budapest, Kossuth Lajos tér 1-3, 1055 הונגריה

בניין הפרלמנט הוא המבנה הגדול ביותר בהונגריה כולה, בניין הפרלמנט השני בגודלו באירופה ונחשב לאחד המבנים היפים והמפוארים בעולם.

הוא תוכנן ע”י האדריכל אימרה שטיינדל לכבוד יום ההולדת המילניום של הונגריה (1896) ונבנה בין השנים 1885 – 1904.

הבנין מכיל לא פחות מ-691 חדרים.

אנדרטת נעליים על הדנובה Shoes on Danube Bank

Budapest, Id. Antall József rkp., 1054 הונגריה

אנדרטה ייחודית לזכר יהודי בודפשט אשר נורו והושלכו לדנובה בשנים 1944-1945 על ידי גדודי צלב החץ, חברי המפלגה הנאצית ההונגרית.

אנדרטת הנעליים נחנכה ב-2005, במלאת 60 שנה לסיום מלחמת העולם השנייה והיא יצירתם של הבמאי צ’אן טוג’אי (Can Togay) והאמן ג’ולה פאואר (Pauer Gyula).

האנדרטה כוללת כ-60 זוגות נעליים עשויות מברזל המקובעות לרצפה ומסמלות את המראה המזעזע מאותה תקופה כאשר שפת הדנובה הייתה ספוגת דם ונעליים. אלפי יהודים הונגרים רובם מבודפשט הובלו במצעדים לשפת הדנובה ונרצחו בדם קר. הנאצים החליטו לקשור את היהודים אחד לשני, להעמיס עליהם משקולות, והראשון שנורה משך את כולם איתו לתוך הנהר שם טבעו למותם. במקום אין שום איזכור לסיפור או שלט שמספר על האנדרטה. המראות מדברים בעד עצמם.

הסיור היה מרתק, בקצב נוח לכל המשפחה , מלא ידע , מראות וטעמים.

אתם יכולים למצוא את שלי , המדריכה,

בפייסבוק https://www.facebook.com/shelleytoursbudapest

ובקבוצת הוואטסאפ - https://chat.whatsapp.com/J5Qb7x61fZEL7I7xRqQw3m

משם בנסיעה קצרה ומהירה (מאוד!) במטרו חזרנו למנוחה והתרעננות בדירה.

אחר הצהריים יצאנו לטיול באופנים משפחתיים באי מרגיט

האי מרגיט Margaret Island, הוא אי קטן היושב באמצע נהר הדנובה

באי מלא במדשאות ירוקות עם מתחמים לפיקניק, מרחצאות תרמיים ופארק מים וגם כמה מסעדות. יש שם מתקני שעשועים רבים להעברת הזמן בכיף.

האטרקציה המרכזית במרגיט היא המזרקה המרהיבה הממוקמת במרכז האי בה ביקרנו כבר בערב הראשון שלנו בעיר.

שכרנו אופניים משפחתיים ובמשך כשעה רכבנו לאורכו של האי עד הגנים היפניים וחזרה. חווייה נחמדה…

משם נסענו בתחב"צ לאכול ארוחת ערב במסעדת מנזה, מסעדה עממית הונגרית

Menza Étterem és Kávézó

Budapest, Liszt Ferenc tér 2, 1061 הונגריה

קיבלנו הרבה המלצות שזו אחת המסעדות האהובות על הישראלים בעיר וגם על המקומיים. הגענו ללא הזמנת מקום מראש ומזלנו שיחק לנו, הכניסו אותנו מיד.

האוכל היה טעים, בהמסעדה מעוצבת מקסים.

שבעים ומרוצים יצאנו משם לביקור ב כיכר הגיבורים - Hősök tere

Budapest, Hősök tere, 1146 הונגריה

חלק מאתר מורשת עולמית של אונסק"ו המציג את פסליהם של שבעת מנהיגי השבטים שייסדו את הונגריה.

הגענו ממש לקראת החשיכה כך שזכינו למראה הכיכר באור וגם בחשיכה כאשר הכיכר מוארת.

טיילנו מעט לכיוון הפארק שמאחורי הכיכר - גילינו פארק יפהפה ואגם מקסים.

משם חזרנו באוטובוס לדירה

מסלול האוטובוס עובר דרך שדרת אנדרשיי Andrássy út המדהימה כך שזכינו למראה השדרה בערב.

שדרת אנדראשי ממוקמת במרכז בודפשט ומחברת בין כיכר אליזבת לכיכר הגיבורים והפארק העירוני. השדרה נבנתה במאה ה-19 על ידי ראש ממשלת הונגריה דאז אנדראשי גולה בהשראת השאנז אליזה, נכללת ברשימת המורשת העולמית הודות למבנים הרבים הפרושים לאורכה.

אורכה של השדרה 2.4 קילומטרים עם חנויות יוקרה בתי קפה מיוחדים, מסעדות, ארכיטקטורה מרהיבה כגון בניין האופרה המפואר ועוד!