top of page

סופשבוע זוגי קצר בסופיה, בולגריה

עודכן: 9 בדצמ׳ 2022

סופיה דצמבר 2022

טיסה של wizzair לסופיה ביום שישי בבוקר.

זוג +שני תיקי גב… היה דיל מטורף של 62€ לכרטיסי טיסה אז החלטנו שפעם אחת ננסה לטוס בדיוק כך. בזול. בלי מזוודות (שאגב מכפילות את עלות הטיסה).

וכך עברנו ישר לבידוק הבטחוני (איזה כיף!)

נחתנו ב12:30 .

למרות כל ההמלצות לעבור בעמדה של מוניות ok ולהזמין מונית בעמדה - הנציג המבוגר שעמד בעמדה הפנה אותנו לנהגי המוניות שעמדו מחוץ לדלתות השדה. בלית ברירה עלינו עם הנהג הראשון שהיה פנוי. נסיעה מהשדה למלון עלתה לנו 30 לבה .

לינה במלון Grand Hotel Millennium Sofia

הזמנו דרך רוני שקד

בכניסה למלון קיבל אותנו עץ אשוח מקושט ומנצנץ במרכזו של לובי רחב ידיים.

חדר פרימיום כולל ארוחת בוקר. החדר ענק!

חדר אמבטיה גדול ומרווח ויש בו מקלחון גדול, אמבטיה גדולה , אסלה , בידה , עמדת כיור ומרחב ענק.

קיבלנו חלוקים, נעלי בית וכל האקססוריז הנלווים.

בחדר חלונות ענק מהריצפה עד התקרה נוף לעיר , מצד ימין רואים את הר ויטושה כשהראות טובה.

הוילונות חשמליים. פינוק אמיתי.

במלון יש בין היתר ספא וקזינו.

פרקנו את התיקים , התאבזרנו בכפפות וכובעים ויצאנו לכיוון מדרחוב ויטושה.

גוגל מפות live view הפך להיות חבר שלנו כבר מאז שגילינו אותו לראשונה בטיול לרומא לפני כמה שנים.

יש לי חבילת גלישה של 5Gbבחו"ל במסגרת החשבון שלי ב hot mobile כך שלא היינו צריכים לדאוג לסים. הכל עבד חלק ברגע שנחתנו.

בדרכנו למדרחוב ויטושה עברנו דרך

Ndk

ארמון התרבות הלאומי והפארק הענק שהוא נמצא בו.

גילינו שם את השלט של SOFIA וכמובן שהטרחנו זוג צעיר שהצטלם שם - לצלם אותנו.

החסרון הגדול בטיול זוגי זה חוסר בתמונות משותפות. (ולא עזר ששוב שכחנו להביא מוט סלפי..)

ממש מעבר לפארק מתחיל מדרחוב ויטושה

bul. "Vitosha"

מדרחוב ויטושה הוא המקום הכי מרכזי ומושך תיירים בסופיה, בולגריה.שדרת ויטושה נחשבת כרחוב הקניות הראשי של סופיה, ויטושה הוא רחוב ארוך החוצה את מרכז סופיה ודרכו ניתן לראות את הבניינים היפים ביותר של סופיה, כמו בית המשפט, הכנסייה האורתודוכסית סבטה נדליה.

בשדרה יש שפע חנויות מותגים, בתי קפה, מסעדות וברים.

בקצהו האחד ניתן לראות את הר ויטושה ובקצה השני את הקתדרלה.

אחר הצהריים של יום שישי השדרה היתה כמעט ריקה מאדם. קצת הופתענו. עצרנו במרכז השדרה בחנות הגלידות של עמי ותמי HENS & GRETEL

Hans & Gretel | Sofia

‏‪+359 88 625 0503‬‏

כבר מבחוץ העיצוב מושך את העין ואת המצלמה. עיצוב מהאגדות. החנות מבפנים אפילו יותר מדהימה.

מוכרים בפנים גלידות, קרוטוש ומיני מתוקים.

שווה להכנס בשביל האווירה, הריחות, התמונות לאינסטגרם וכמובן, אם אתם בעניין , גם בשביל המתוקים.

משם המשכנו לטייל בשדרה. עצרנו לאכול ב

wak to walk

בדיוק כמו שזה נשמע - אוכל אסייתי. אנחנו בחרנו לשבת לאכול את הWAK במקום ללכת עם האוכל (WALK) 😀.

Wok to Walk

‏‪+359 2 434 3333‬‏

היה חם וטעים. בדיוק ההפסקה שהיינו צריכים.

בהמשך הרחוב נמצא בית המשפט- בנין מפואר ומרשים על שדרות ויטושה.

Sofia City Court

‏‪+359 2 921 9589‬‏

כנסיית סווטה פטקה סמרדז'ייסקה

‏‪+359 2 980 7899‬‏

כנסייה אורתודוכסית קטנה עשויה אבן ומלאה בציורים מקראיים.

ממול נמצא בניין הפרלמנט

או בשמו השני National Assembly of Bulgaria

National Assembly of the Republic of Bulgaria

‏‪+359 2 9 39 39‬‏

, בעברו מטה המפלגה הקומוניסטית בעבר Bulgarian Communist Party Headquarters בית המפלגה לשעבר ממוקם בכיכר נורודנו סוברני Narodno Sabranie Square, 1169, ממול לבית הנבחרים שכיום משמש כפרלמנט של המדינה.

אם תרימו את הראש תראו את

Saint Sofia Monument

מונומנט נישא של סנטה סופיה בעיצוב מקומי, הבנוי מנחושת ופליז.

אמפיתאטרון סרדיקה (Serdica)

Amphitheater of Serdica

בשנת 2004, במהלך עבודות בנייה של מלון חדש של רשת FPI Hotels & Resorts, התגלתה תגלית מפתיעה: חלק מחומה רומית. מיד החלו חפירות ארכיאולוגיות במקום, וכך התגלה האמפיתיאטרון של סרדיקה, ממש בלב סופיה. האמפיתיאטרון השתלב באדריכלות של המלון, שנקרא בעקבותיו מלון ארנה די סרדיקה. בעבר הרחוק, סרדיקה הייתה בירת המחוז המזרחי של דאצ'יה מדיטרנה - חלק מהאימפריה הרומית הגדולה. העיר הייתה מרכז מסחרי ופוליטי חשוב, עיר גדולה ומפותחת הבנויה בסגנון רומי. היא אופיינה ברחובות אבן גדולים, מקדשים יפים ומבנים מרשימים ומעוטרים. עם המשך החפירות במקום התגלה כי מדובר על אמפיתיאטרון בעל מתווה אליפטי וזירה באמצע, המוקף במושבים מדורגים עבור כ-25,000 צופים. הארנה הייתה באורך 60.5 מטרים וברוחב 43 מטרים, רק מעט קטנה יותר מהקולוסיאום של רומא. היא נחשבת למבנה מהגדולים באימפריה הרומית המזרחית. מספר רב של מטבעות וכלי חרס התגלו במקום ואפשרו לחוקרים לזהות שתי תקופות אליהן שייך היה האמפיתיאטרון, במאה השלישית והרביעית. במהלך החפירות והמחקר התברר כי כ-5 מטרים מתחת לאמפיתאטרון ישב תיאטרון, שנבנה מאה שנים קודם לכן. יחד הם נחשבים למבנים מהגדולים ביותר מתקופת סרדיקה העתיקה, המעידים על תקופת הזוהר שלה במהלך מאות השנים. האמפי עמד מחוץ לחומות העיר העתיקה. הוא אירח קרבות בין גלדיאטורים ומגוון חיות בר, כולל תנינים, שוורים, דובים, נמרים ואריות. העדות הראשונה לקיום זירת הקרבות הייתה לוחית אבן שנמצאה ב-1919, והיום היא נשמרת ומוצגת במוזיאון הארכיאולוגי בסופיה. ההנחה היא שלוחית האבן שימשה ככרזה פרסומית בכניסה לעיר העתיקה. על גבי לוחית האבן היו חריטות של אריות, נמרים, שוורים ותנינים שהשתתפו בלחימה עם הגלדיאטורים. כמו כן, הנוצרים שנרדפו בזמן זה הושלכו אל חיות הבר לשעשוע הצופים. בחפירות התגלו גם שיניים של דוב. האמפיתיאטרון נחשב לתגלית ייחודית וסנסציונית, שהצריכה שינויים מהותיים בעיצוב האדריכלי של המלון. היום ניתן לראות כשישית מהתיאטרון בקומת הקרקע של המלון, הנגישה באופן חופשי לתיירים. המבקרים יכולים גם לראות תערוכה קטנה של מטבעות וקרמיקה שהתגלו באתר, מתקופת שלטונם של הקיסרים דיוקלטיאנוס וקונסטנטינוס, כמו גם עקבות של בעלי חיים שנותרו על האריחים.

דרך החלונות בגג ניתן לראות את בניין הפרלמנט.

מעבר לכביש נמצא בניין הנשיאות של בולגריה

Presidential Palace of Republic of Bulgaria

בניין משרדי הממשלה הבולגרי.

החלפת משמרות שמירה בית הנשיאות סופיה.

בפתחו של הבניין נמצאים 2 חיילים חמושים אשר לבושים במדי הטקס מהמאה ה 19.

חילופי המשמר מתבצעים בכל שעה עגולה.

אנחנו הגענו ממש במקרה בסיום הטקס…

מעבר מתוך בית הנשיא מוביל לכנסיית סנט ג'ורג'

כנסייה נוצרית מהמאה ה-4 והמבנה העתיק ביותר בעיר סופיה. צורתה גלילית ובראשה כיפה עם ציורי קיר.

בדרכנו מהכנסיה לcity garden נגלה לפנינו המבנה המיוחד הזה.בדרכנו מהכנסיה לcity garden נגלה לפנינו המבנה המיוחד הזה.

מיצב אמנות יוצא דופן. בניין מלכותי בן שבע קומות, הממוקם בפינת רחוב סבורנה ורח' הצאר קאלויאן, משך את עיני בשל המראה הייחודי שלו.

כל חלונות הבניין המסוגנן מכוסים ב-81 לוחות, מתוכם 52 ציורי ילדים ו-23 תמונות עם ציטוטים של אישים שאין עליהם עוררין מהפוליטיקה העולמית, האמנות, המדע והתרבות: דלאי לאמה, שמעון פרס, אופרה ווינפרי, סוקרטס, אפלטון, פבלו פיקאסו, ניקולה טסלה, אמא תרזה, אלברט איינשטיין, ליאו טולסטוי ואלכסנדר פושקין.

השלט העגול עם הלוגו הירוק של סטארבאקס הופיע בדיוק בזמן להפסקת קפה. התור בפנים היה ארוך ועד שכבר הגעתי לתורי הקופאית הודיעה שמכונת הקפה מקולקלת. ביש מזל.

מאוכזבת יצאתי משם וממש בהמשך נמצא costa coffee שמחה וצוהלת נכנסתי פנימה רק בשביל לגלות שיש להם את כל תחליפי החלב חוץ מסויה….

בלית ברירה הזמנתי עם חלב שקדים….

פחות טעים…

חצינו את הכביש לפארק שנקרא

City garden

פארק ציורי שנפתח בשנת 1872 וכולל מזרקה שלא פעלה.

בפארק תוכלו לראות את Sofia City Art Galley

גלריה לאומנות עם תערוכות קבועות ומתחלפות של אומנות מודרנית מבולגריה ומרחבי העולם.

מבנה מיוחד ומואר שנראה כמו חנות ספרים דרך החלונות המוארים- נקרא צ'יטלניאטה -

Chitalnyata‏‪

מדובר בחדר קריאה ומידע לתייר ב city park

מיועד לאוהבים לקרוא וביתן זכוכית בגן העיר נשמע כמו המקום המושלם לעשות את זה, המרכז הספרותי של צ'יטלניאטה (ЧиталнЯтА, כלומר חדר הקריאה) הוא בדיוק מה שאתם צריכים ביום גשום (או בחום האפייה) של קיץ). כאן תוכלו לקרוא ספרים של סופרים בולגרים באנגלית, לקבל השראה מאלבומים יפים המציגים תמונות מבולגריה או לבקש מידע תיירותי על סופיה.

מול מוזיאון האמנות התקיים בדיוק שוק אמנים. ביתנים של מזכרות, כובעים, וחפצי אמנות שונים.

אחד הבניינים היפים והמיוחדים בפארק הוא התאיטרון הלאומי "איוואן ואזוב".

תיאטרון ניאו-קלאסי מרשים שנפתח בשנת 1907 ומציע תוכנית מגוונת של מופעי במה.

כמו גם התיאטרון העתיק והבולט והמרשים ביותר במדינה. תיאטרון זה הוא אחד מציוני הדרך המרכזיים בסופיה בשל מיקומו המעולה והארכיטקטורה הגרנדיוזית שלו.

לתיאטרון הלאומי איוון ואזוב יש במה מרכזית מאובזרת היטב עם 750 מושבים, במה קטנה יותר של 120 מושבים ובמה נוספת של 70 מושבים בקומה הרביעית. בתיאטרון מועסקים כמה מטובי השחקנים ובמאי הבמה בארץ, רבים מהם זוכים לפופולריות רבה. הוא נוסד בשנת 1904 על ידי אמני תיאטרון "סלזה אי סמיה", בתחילה, נקרא פשוט התיאטרון הלאומי , אך זמן קצר לאחר מכן נקרא על שמו של הסופר הבולגרי הבולט איוון ואזוב. הבניין הניאו-קלאסי של התיאטרון, שתוכנן על ידי אדריכלי התיאטרון הווינאים המפורסמים הרמן הלמר ופרדיננד פלנר, הסתיים ב-1906 ונפתח ב-1907.

לא נכנסנו פנימה אך המבנה מהמם ביופיו.

ממש מול התאטרון הוקמו מייצגים של עץ חג מולד , עמדת צילום עם סנטה קלאוס ועוד…

המייצגים המוארים משכו תיירים אך גם מקומיים להצטלם בתוך מסגרת עם סנטה קלאוס , עץ חג מולד. מייצגי מתנות , דובי ענק ועוד…

בקצה הפארק הוקם שוק חג המולד הגרמני

שוק חג המולד אך הוא ללא ספק מעלה חיוך על וכיף לשוטט בו . תוכלו למצוא בו הרבה פריטים מגניבים שאמנים מקומיים הכינו, כמו גם צעצועים לילדים, ממתקים רבים, וקישוטים ואביזרים רבים לחג המולד וקישוטים לעץ חג המולד. כמו בכל שווקי החג תוכלו למצוא גם בידור, מקהלות ששרות את מזמורי החג ותזמורות שינעימו לכם את הזמן, פעילויות לילדים, מיצגי אמנות נוצריים, כמובן נמכר היין החם המפורסם באירופה הקרה, כמו גם מאפים ואוכל בולגרי משובח הנמכר בדוכנים השונים. אנחנו אכלנו תפוח אדמה אפוי עם תוספות לבחירה סלט תפוחי אדמה ותבשיל שעועית ברוטב עגבניות. שתינו יין חם. הסתובבנו ונהננו מהאווירה המדהימה.

בדרכנו חזרה למלון עברנו דרך הכנסייה הרוסית סנט ניקולאס

כנסייה שנבנתה בשנת 1914 על מגרש שהיה שייך לשגרירות רוסיה בסופיה ,זמן קצר לאחר בניית קתדראלת אלכסנדר נייבסקי ,מטרתה הראשונה הייתה לשמש את המאמינים בשגרירות הרוסית ,לאחר מכן הפכו אות כמקום תפילה לחברי הקהילה הרוסיים בסופיה, בשנת 1953 הקפלה והכנסייה הפכו לחלק מהפטריארכיה במוסקבה, המנהלת אותה עד היום.

חזרנו למלון במונית שהזמנו דרך אפליקציית yello.

מומלץ להוריד מראש ולעדכן את הפרטים כולל פרטי אשראי כך שבזמן אמת האפליקציה תהיה זמינה לשימוש. מזמינים מונית וכותבים את היעד. האפליקציה מחפשת מונית פנויה ומעדכנת כל העת מה צפי ההגעה של הנהג . כמו כן פרטי הנהג והמספר שעל המונית.

בהיעדר נהגים דוברי אנגלית מצאנו שהאפליקציה יעילה ונוחה לשימוש . זיהינו את הרכב לפי המספר שמוטבע בצידו. הנהג זיהה אותי בשם המופיע באפליקציה. וחוץ מלהודות לו בסוף הנסיעה לא נדרשנו לעשות דבר. התשלום בוצע באשראי בתום הנסיעה.

סיימנו את הערב בOzone Skybar & Lounge

בקומה ה29 של המלון.

דרינק וארוחת ערב קלה.

מול אורות העיר.

יום שבת .

התעוררנו בבוקר ורצינו לבדוק אפשרות להגיע להר ויטושה.

פניתי לרוני שקד שהציע לנו להצטרף ליום טיול להר ויטושה , אגמים ועוד … עם פיטר , נהג דובר עברית. הצטרפנו לעוד שני זוגות .

ירדנו לאכול ארוחת בוקר בחדר האוכל

ארוחת בוקר עשירה באפשרויות.

גבינות, נקניקים, ביצים, חביתות, מאפה באניצה מקומי,פנקייק, ופל בלגי , עוגיות ומתוקים ועוד...

ומשם נפגשנו עם פיטר בכניסה למלון.

נסענו להר ויטושה

עצירה ראשונה

נהר האבנים, אתר הידוע בשם Zlatnite Mostove,

Golden Bridges

שפירושו הגשרים המוזהבים. המדובר בצורות ייחודיות של סלעים חלקים, תוצאה של תהליכים גיאולוגים מורכבים, ביניהם שחיקה של צורות סלע מסוימות שנוצרו על ידי תהליכים חוזרים ונשנים של הפשרה וקיפאון שהתרחשו במקום בעידן הקרח האחרון. אפיק הסלעים היפהפה הזה, שזורם לאורך נהר וולאדייסקה (Vladayska), הוא אחד מכמה נהרות סלעים מהסוג הזה. כאשר תהיו במקום לא תוכלו שלא לשמוע את רחש ופכפוך המים שזורמים מתחת. למה גשרים מוזהבים?

פיטר הנהג שלנו אומר שיתכן שהשם נובע מכך שיש סברה שבנהרות יש זהב.

זכינו ונשאר מעט שלג באזור ונהר האבנים היה צבוע בלבן .

הנקודה הבאה - תצפית אל העיר סופיה .

TV Tower outlook (old cable cabin station)

הירידה לתצפית מתחילה במקום שבו עומד הרכבל הישן. רכבל מהתקופה הקומוניסטית. הרכבל לא פעיל.

לצערנו ערפל כבד כיסה את האזור ולא ניתן היה לראות דבר.

משם יצאנו בדרכנו לטיול ג'יפים בעיירה בורוביץ.

עצרנו בדרך במקום נפלא שנקרא קמלוט kamelot

Hotel complex Camelot

ממוקם על אגם איסקר - האגם הגדול בבלוגריה.

בקמלוט יש חדרי ארוח ונופש ויש בית קפה מסעדה עם מרפסת שפונה לאגם.

עצרנו לשתות משהו ולהנות מהנוף והאווירה.

משם המשכנו לעיירת הסקי בורוביץ. העירה נמצאת על הרי רילה.

מדובר בעיירה שאין בה תושבים. זו עיירת סקי . יש בה בתי מלון, מסעדות, ועסקים שעוסקים בתיירות סקי.

הגענו לעשות טיול טרקטורונים

לאחר התארגנות והדרכה יצאנו לדרך.

טיול טבע בשלג זו חוויה שלא ציפינו לה.

קפיצות בתוך שלוליות שלג ובוץ ענקיות. טמפרטורה 3°, בחוץ. מטורף!!!

כעבור כ20 דקות של נסיעה ביער עצרנו וירדנו רגלית לתצפית הסלע השחור. The black rock

שוב מכיוון שהיה ערפל כבד לא ראינו מעבר לסלע עליו עמדנו אך הבנו כי ביום בהיר יש תצפית מדהימה על כל האזור.

חזרנו חזרה על הטרקטורונים.

קפואים, רעבים ומלאי אדרנלין מהטיול התיישבנו במסעדת sangria הסמוכה לאכול.

Sangria resort Borovets‬‏

הצוות

הפתיעו אותנו כשידעו לדבר עברית.

משם כבר חזרנו לעיר סופיה. החלטנו לרדת בגן העיר כדי ללכת לשוק קריסמס נוסף שסיפרו לנו עליו אך כשהגענו ראינו שהוא בהקמה ויפתח רק למחרת.

הזמנו מונית וחזרנו למלון. החלטנו לבקר בקזינו.

קזינו מלניום.

במעלה המדרגות מצד ימין נכנסנו לקזינו של סלוט מאשין . הבנו שלא לזה התכוונו אז יצאנו .

בכניסה לקזינו התבקשנו להציג דרכונים.

צילמו אותנו ויצרו עבורנו כרטיס מגנטי עם תמונה שלנו. את הכרטיס הזה טוענים בכסף והוא משמש למשחק במכונות.

בפנים יש בר, מלצרים, שולחנות רולטה ועוד.

כשמיצינו בקזינו - הכוונה הפסדנו את מה שהקצבנו

בחרנו לנסות לאכול ארוחת ערב במסעדת vienna הממוקמת בקומה השלישית במלון . כמה נוח שיש מסעדות זמינות במלון.

הזמנו סלט לפתיחה, דני הזמין המבורגר ואני הזמנתי גולש הונגרי שהיה טעים ממש ולצידו הוגשו שני כדורים שהטעם שלהם בדיוק כמו המילוי של הקישקע בחמין שלנו.

לשתיה החלטתי לנסות לטעום את הרקייה המפורסמת. משקה יין אלכוהולי שמכינים הבולגרים.

טעות!!!!!!! טעות!!!!!!

לא טעים , מלא אלכוהול.

הכוס מהממת אבל הטעם מחריד. כבר מהריח התרחקתי. ובכל זאת טעמתי. לא !!! פשוט לא!!!

מיותר לציין שהכוס נשארה מלאה…

יום ראשון ואחרון…

אחרי ארוחת הבוקר יצאנו לבקר באתרים שטרם הספקנו מרשימת האתרים המומלצים.

ראשון בסדר העדיפויות - בית הכנסת האורתודוקסי בסופיה.

בית הכנסת בסופיה (בבולגרית: Софийска синагога)

הוא בית הכנסת הגדול ביותר בבלקן, והשלישי בגודלו באירופה.

נבנה בין השנים 1905–1909 ונחנך בספטמבר 1909 במעמד הצאר פרדיננד הראשון. מיקומו במרכז סופיה, מאחורי בניין השוק המרכזי. (שאגב, סגור בתקופה זו לרגל שיפוצים).

בשנת 1955 הוכרז בית הכנסת כמרכז תרבות לאומי של בולגריה.

זהו אחד משני בתי הכנסת הפועלים בבולגריה. המקום מנוהל על ידי ארגון יהודי בולגריה "שלום". בקומה השנייה של המבנה ספרייה ומוזיאון יהודי בולגריה, אשר נפתח בשנת 1992. בקומת הגג מוזיאון חדש בשיפוץ.

בית הכנסת פעיל ומקימים בו מניינים קבועים בשבת ושחרית בימי חול.

בכניסה לבית הכנסת שער סגור עם פעמון.

צילצלנו . לאחר תשאול קצר השער נפתח ושם פגשנו במאבטחים (דרך גדר) שבדקו את הדרכונים.

משם הוכנסנו לחדר לבדיקה בטחונית. בדיקה ממש דומה לזו שבשדה התעופה ואף יותר קפדנית.

בסיום הבדיקה נכנסנו לחצר בית הכנסת .

בכניסה לבית הכנסת עמד נציג וגבה דמי כניסה 10 לבה לזוג. סכום סמלי.

בית הכנסת עצום בגודלו ומרשים ביותר.

לאחר הביקור בבית הכנסת המשכנו לטייל. עברנו דרך מסגד בניה באשי .

המסגד בניה באשי

פרוש השם באניה בנאשי הוא הרבה אמבטיות ,ויש הטוענים כי הגיע מהמילה Banya Tsentralnata , בבולגרית המלה בנייה היא אמבטיה ,בחזיתו של המסגד גינה שבמרכזה מזרקה , הכניסה מבעל למבואה שבה עמודים ובינם פתחים קמורים .

מסגד אינו פתוח באופן רשמי כאטרקציה תיירותית והכניסה אליו בחינם ,המבקרים מוזמנים לבקר בו מחוץ לשעות התפילה, הכניסה מותרת גם לנשים הלבושות בלבוש צנוע, בעת הכניסה לתוך המסגד , זכרו לחלוץ את הנעליים לפני הכניסה.

אנחנו בחרנו שלא להכנס למסגד והמשכנו לטייל .

במרכז הכיכר מזרקה לא פעילה מכוסה ניילונים.

עוד בכיכר המרחצאות התרמיים העתיקים

Regional History Museum Sofia

מבנה יפה שבעבר היה החמאם המרכזי והיום משמש כמוזיאון ההיסטוריה.

האתר המפורסם מציג תערוכות היסטוריות מהעת העתיקה ועד לעידן המודרני ואירועים תרבותיים.

המרחצאות המינרלים - הידועים גם בשם המרחצאות הטורקיים - הושלמו בשנת 1913.

חזית הפסים האלגנטית ועיטורי הקרמיקה שלה מזכירים את העיצובים של הכנסיות מימי הביניים בנסבר על חוף הים השחור של בולגריה.

מחוץ למבנה על קיר המוזיאון תמצאו מזרקת מים מינרליים תרמיים חמים שזורמים כל הזמן.

משם צעדנו לכיוון הקתדרלה ועברנו דרך שוק אמנים מקומי.

קתדרלת אלכסנדר נבסקי

הכנסייה הממוקמת בכיכר נבסקי, היא מסימני ההיכר של העיר ואולי הבניין היפה ביותר בסופיה.

הכנסייה נבנתה בסגנון אדריכלי ניאו-ביזנטי.

המבנה מתנוסס לגובה של 53 מטרים. לכנסייה כיפת זהב גבוהה שהברק שלה מושך את העיניים ממרחק .

הכנסייה נבנתה בסגנון אדריכלי ניאו-ביזנטי. בניית הקתדרלה החלה בשנת 1882 והסתיימה ב-1912.

המבנה מתנוסס לגובה של 53 מטרים. לכנסייה כיפת זהב גבוהה שהברק שלה מושך את העיניים ממרחק רב.

הכנסייה מעוטרת בחלונות ויטראז.

הכניסה לקתדרלה חופשית.

הפתיע אותנו בפנים שאין כלל מושבים לתפילה כפי שראינו במקומות אחרים.

בפנים דלקו נרות רבים ונברשות ענק האירו באור עדין. נציג הכנסייה ביקש לא לצלם וביקש מכל מי שהחזיר טלפון נייד לכבד את הכנסייה.

בפארק מול הקתדרלה מצאנו בית קפה שנקרא (איך לא) הקתדרלה …

La Cattedrale

שם אין תחליפי חלב כלל…..

אז הסתפקתי באמריקנו וקינוח טירמיסו טעים ממש. דני הזמין קינוח בראוניז עם שכבות של קרם מסקרפונה ופירות.

זו היתה הפוגה טובה מהקור בחוץ וגם זמן להחליט לאן ממשיכים מכאן.

Crystal Garden

שמענו על סיור קולינרי חינמי של חברת BALKAN BITES

נכנסתי לאתר שלהם ולא הבנתי איך נרשמים לסיור אך הם נתנו שם את נקודת המפגש בשעה 14:00 בcrystal garden ליד פסל הפנים.

החלטנו לנסות את מזלנו ולהצטרף לסיור.

בדרכנו לשם עברנו ליד אנדרטת החייל האלמוני.

Monument of the Unknown Soldier

האנדרטה מנציחה את מאות אלפי החיילים הבולגרים שמתו במלחמות שהגן על מולדתם

על האנדרטה כתוב

בולגריה, הם מתו בשבילך

אחד היה ראוי לך בגללם

והם היו ראויים לך, אמא!

BULGARIA, THEY DIED FOR YOU

ONE WAS WORTHY OF YOU BECAUSE OF THEM

AND THEY WERE WORTHY OF YOU, MOTHER!

הגענו לcrystal garden לפני הזמן והמדריכה כבר עמדה ליד הפסל עם שלט.

שאלה אם הגענו לסיור ובדקה אם נרשמנו. למזלנו היו עוד מקומות פנויים והגענו מוקדם אז היא צירפה אותנו. מומלץ להרשם מראש. האחרונים שהגיעו ללא רישום כבר לא הצליחו להצטרף. היא מקפידה על כמות האנשים.

המדריכה דניאלה דוברת אנגלית רהוטה , חייכנית ונעימה. התעניינה בכל מי שנצטרף. היו איתנו תיירים משבדיה, ספרד, צרפת, אירלנד ואפילו אזרבייג'ן.

מיזם הסיורים החינמים הוקם כדי להנגיש לתיירים את ההיסטוריה הקולינרית של בולגריה.

הסיור חינמי, הטעימות חינמיות. בסוף הסיור מקובל להשאיר טיפ למדריכה. (דניאלה הסבירה שזו תרומה לחברה לצורך המשך קיום הפעילות).

סיור שאורכו כשעתיים - שעתיים וחצי.

אחרי סקירה על פעילות החברה ועל ההיסטוריה הקולינרית שהשפיעה וביססה את התפריט ההונגרי יצאנו לדרך.

עצירה ראשונה

מקום שנקרא

Supa Star

בר מרקים קטן ומגניב לגמרי שמגיש מרקים לישיבה במקום או בטייק אווי.

דניאלה הכינה אותנו מראש שלא נצפה למרק חם כי הפעם אנחנו נטעם מרק יוגורט קר. מאכל הונגרי שמוכר בכל בית.

את היוגורט , כפי שדניאלה הסבירה , ההונגרים מכינים בבית בעצמם והוא מהווה בסיס להרבה מאכלים.

מרק טאראטור.

מרק שעשוי יוגורט, מלפפונים , שמיר ושום. כן… גם אנחנו אמרנו מיד ציזיקי.. אבל זה לא דומה. זה נוזלי מאוד . ממש כמו מים. ובאופן מפתיע טעים מאוד.

דניאלה סיפרה שכמות השום במרק תלויה במצב רוחו של השף 😄. ככל שהוא רגוע יותר כך יהיה מעט שום במרק…

עצירה שניה בבר יין שנקרא GRAFA

Garafa Wine Shop

בר יין מגניב מעוצב צעיר ומזמין. במקום ניתן לרכוש יינות ואקססוריז מגניבים שקשורים ליין.

קיבלנו הסבר על היין שהבולגרים מכינים בבית . ההבדלים בין יין לרקייה המשקה המפורסם שמלא בכמות אלכוהול מפחידה . (שכבר ידעתי את זה אחרי שטעמתי בעצמי זוכרים?)

אז טעמנו יין אדום והרמנו כוסית לחיים.

משם המשכנו לתחנה הבאה

מסעדת המבורגרים

Skapto - Shishman 20

שם חיכו לנו המבורגרים מוכנים

עצירה הבאה היתה מול כנסיית סבטה

Sveta Nedelya Church

הכנסייה נקראת גם הכנסייה החכמה הקדושה או חוכמת האל ,ונחשבת לשנייה בגודלה בעיר סופיה שהוקמה בנקודה הגבוהה שבעיר בזמנו, הכנסייה מתוארכת למאות החמישית והשישית לספירה ונבנתה על יסודותיהם של 4 מקדשים נוצריים ישנים מהמאה הרביעית .

על פי האמונה הנוצרית בבולגריה ,הם מאמינים כי הכנסייה בעיקר מייצגת חוכמה אלוהית ולא קדושים נוצריים, על כן הסמלים שבתוך הכנסייה על הקירות, מתארים אישה המייצגת את החוכמה ,הניצבת מעל לשלוש נשים המייצגות את האמונה התקווה והאהבה , על קירות אחרים ניתן לראות ציורי פרסקו ,המתארים את הקדושים סנט ג'ורג ואת סנט ולדמיר.

הארכאולוגים שפעלו באזור טוענים כי אחד הקדשים שעליו נבנתה כנסיית סופיה יכול היה להכיל כחמשת אלפים מתפללים, וממנה נלקחה רצפת הפסיפס לרצפתה החדשה של כנסיית סופיה שנבנתה על שרידיה.

הפיגוע בכנסיית סְוֶוטָה נֶדֶלְיַה הוא פיגוע הטרור הגדול ביותר בהיסטוריה של בולגריה המודרנית, שהתבצע בצהרי ה-16 באפריל 1925 . חברי תא מחתרתי של המפלגה הקומוניסטית הבולגרית שפעלו בהשראתה של ברית המועצות, הניחו פצצה שכוונה להתפוצץ בעת טקס ההלוויה שנערך לגנרל קונסטנטין גאורגייב אשר נרצח יומיים קודם לכן, ונועדה לחסל את המלך בוריס השלישי וראשי ממשלו אשר אמורים היו להשתתף בהלוויה. 160 בני אדם נהרגו, ובכללם אנשי צבא וממשל בכירים, ועוד 320 נפצעו. המלך בוריס השלישי, שאיחר לטקס, ניצל.

התחנה הבאה ZOYA

Zoya Shop

חנות הטבע והאורגני של Zoya.

בחנות מבחר גדול של מאכלים אורגניים וטבעיים, מאכלים מקומיים וקוסמטיקה טבעית.

בכל יום ניתן למצוא כאן מאכלים שונים, טבעוניים וצמחוניים.

בזויה פינקו אותנו במאפה בניצה טבעוני במילוי קארי וירקות. ומשקה שייק פירות טבעוני טעים ממש.

התחנה הבאה

(Мекица и Кафе (Mekitsa and Coffe‏‪e)

מקיצה הוא מאכל בולגרי מסורתי העשוי מבצק לישה עשוי יוגורט המטוגן בשמן עמוק. עשוי מקמח , ביצים , יוגורט, חומר תפיחה , מים, מלח ושמן .

מחלקים אותו לקרעים ומטגנים בזמן עמוק. מפזרים מעל אבקת סוכר.

ניתן למצוא אותו במילויים שונים של פירות ושוקולד.

אנחנו טעמנו את הבסיסי עם אבקת סוכר.

זה לגמרי הספינג' המרוקאי שאנחנו מכירים רק שאת הספינג' אני לא עושה עם יוגורט.

טעים

התחנה האחרונה והמיוחדת מכולן היא מסעדת The Hadjidragana Tavern

דניאלה ניסתה ללמד אותנו לומר את השם…

זה היה בעיקר מצחיק ולא צלח.

כשנכנסים למסעדה אתם מוצאים את עצמכם באווירה של מרתף ישן עם קירות אבן וחביות לצד הקירות. הקישוט של המסעדה עושה שימוש בגילופי עץ, חביות ישנות, תלבושות ישנות, גלגלי עץ עם מדרגות.

באולמות ספסלי ישיבה מכוסות שטיחים וכריות רכות עשויות דגמים אוטנטיים.

על השולחן בקומה התחתונה חיכו לנו מגש עם מיני קעריות עם יין לבן ומגש טעימות.

אחרי הסבר מדניאלה על המקום התחלנו בטעימות

הטעימה הראשונה של ממרח בשם ליוטניצה

ממרח פלפלים בולגרי אותנטי. (הטעם מזכיר סלט תורכי)

הביס השני היה ממרח בשם קטאק

ממרח גבינת באפלו מטובל.

הביס השלישי היה ממרח בשם צ'יופולו.

אם אני לא טועה זה היה ממרח עם חצילים ופלפלים.

בנקודה זו נפרדנו מדניאלה המקסימה ומהקבוצה המאוד נעימה.

התקדמנו לכיוון שדרת ויטושה שלהבדיל מיום שישי שהשדרה היתה כמעט ריקה מאדם הפעם המקום היה הומה אדם. מוסיקה , אווירת חג ממש.

חבורת נגנים וכמה רקדניות.

כל החנויות היו פתוחות והשדרה היתה מוארת ואווירה נהדרת.

ניסינו להזמין מונית שתיקח אותנו לקניון פראדייס

זה לא כל כך הצליח אז צעדנו ברגל לכיוון המלון.

התאוששנו קצת והזמנו מונית למלון זה עבד טוב יותר.

הגענו לקניון פרדייס המהמם והענק יש לומר.

‬‏

הקניון היה מקושט באווירת חג מכל עבר. מייצגים מוארים ותפאורה נוצצת.

שתינו קפה (עם חלב סויה ! ייהההה!!) טעים.

בבית הקפה בכניסה לקניון - העיצוב שלו ממש מיוחד . ממה שראיתי הם מוכרים קפה וכמה מאפים ליד הקפה - הפתיע אותי השטח הגדול של המקום והעיצוב המיוחד שכל זה רק בשביל למכור קפה…

מושקע ביותר.

יציאה למרפסת על הגג הובילה לשוק כריסמס שקנראה יפתח בקרוב וגם שם מייצגים מוארים וזוהרים.

העברנו את הזמן בשיטוטים בקניון.

לא באנו לקניות זוכרים ? טיסה בלי מזוודות - אין קניות 🙃.

החלטנו להכנס לאכול במסעדת happy .

החלטה מצויינת. שטח המסעדה ענק. הצוות אדיב מאוד.

יש להם כארבעה תפריטים שונים. כל סוגי האוכל מסושי דרך פסטות סלטים, מאפים , דגים ובשרים מכל הסוגים.

הזמנו סלט, דני הזמין סושי ואני הזמנתי בקר ותפוחי אדמה. קוקטיילים לשתיה וכך סיימנו את החוויה שלנו בסופיה.

הזמנת מונית מהקניון למלון הסתבכה. ככל הנראה משהו במיקום שעמדנו בו מחוץ לקניון לא היה ברור לאפליקציה ומצאנו את עצמנו עומדים לא מעט זמן ומנסים להבין מה קורה. בסופו של דבר תפסנו מונית שחנתה בסמוך וחזרנו למלון.

לפנות בוקר בקבלה במלון הזמינו לנו מונית לשדה התעופה.

לסיכום היה קר, קצר וקולע.

נהננו מאוד. נראה שהצלחנו לראות די הרבה בזמן קצר בטוח שיש עוד מה לראות ולעשות.