top of page

חרדה, דופק גבוה , מצב מלחמה


הבוקר התעוררנו למציאות לא פשוטה. גם ישובי הדרום שלצערינו מורגלים במציאות שכזאת וגם ישובים שאינם מורגלים. אני חושבת שברגעים אלו אין תושב במדינה שלא נמצא במתח ברמה כלשהיא ומתעדכן בחדשות ובידיעות . הרבה הורים נשארו בבית עם ילדיהם. אני ביניהם. אז כן אני אמא. ואני בבית עם הילדים . וגרה הבועה של מודיעין. אני מדריכת הורים ומאמנת ילדים ונוער.

אני מנהלת קבוצות ורשימות תפוצה ומהבוקר מעבירה עדכונים לכל עבר. הנחיות הרגעה. שיחות הרגעה והנחיות להורים שמתקשרים.

בדרך כלל אישה רגועה, שקולה ומציאותית .ואז הגיעה אזעקת אמת. הצופר ממש מול חלון ביתי. עברו כמעט שעתיים והשעון המשוכלל מאשר שהלחץ בחזה אמיתי, דופק גבוה מהרגיל!

לפחות לילדים יש אקסבוקס, מסכים ושמחת חיים.

אני נושמת.....ואתם? ******************************************************************************************************************** משרד החינוך הוציא מכתב להורים שאני מביאה אליכם את עיקרי הדברים ממנו בתקווה שיעזרו לכם: תקופות של מתח בטחוני מתאפיינות בתחושת אי ודאות, וישנם ילדים ואף מבוגרים החווים חששות ופחדים. כהורים, אתם עסוקים בוודאי בנסיון לספק לילדים תחושת בטחון, להסביר להם את המצב, לתווך עבורם את המציאות המשתנה ולהכיל את הרגשות והצרכים שלהם. באירועים כגון אלה ילדים ומתבגרים מושפעים מאוד מתגובות המבוגרים ולפיהן הם מפרשים את המציעות. השעות והימים הראשונים חשובים מאוד להנחת בסיס של התמודדות יעילה עם המצב ולכן חשוב להעביר מסרים מרגיעים ומאוזנים ולתת מידע מתאים בהתאם לגיל הילדים ושלבי התפתחותם. הנה כמה עקרונות מנחים להתנהלות בחירום: ⬅ הקשבה להנחיות פיקוד העורף: להסביר לילדים בצורה עניינית ורגועה ככל שניתן את ההנחיות. חשוב לתת דוגמה כהורים למילוי קפדני שלהן! הילדים ירגישו הרבה יותר בטוחים כשיראו שכולם עושים ככל יכולתם להגן על עצמם ועל הילדים. ⬅ רענון נהלי בטחון: להסביר שוב לילדים איפה נמצאים המרחבים המוגנים בבית ובכל מקום בו תמצאו היום. ⬅ מידע והבניית המציאות: מומלץ לדבר על מה שקורה במילים פשוטות וברורות וללא דרמטיזציה מיותר. חשוב להדגיש שכוחות הבטחון עושים את המיטב כדי לשמור על בטחוננו. ⬅ הפעלות ילדים ומתן תפקידים: חפשו אחרי פעולות של סיוע בבית שניתן להפקיד בידי הילדים- בהתאם לגילם ולאופי שלהם. פעילות ותפקיד אחראי מחזקים וממתנים חרדה וחוויות של חוסר אונים. ⬅ שמירה על שגרה: גם אם כולם בבית ננסה לקיים פעילויות רגילות שמקיימים בבית. ⬅ קשר ושיתוף: חשוב לספק תחושה של שיתוף וקשר עם בני המשפחה וחברים. לשוחח על התחושות והחוויות, בהתאם לגיל הילדים, רמת ההתפתחות שלהם ובצורה מווסתת ככל שניתן. ⬅ תשומת לב לילדים חרדים במיוחד: כל אחד מגיב באופן שונה, בעוצמה ובקצב אחר. יש ילדים רגישים במיוחד וחשוב שאתם ההורים תשדרו אמון ביכולת ההתמודדות של ילדיכם. חשוב להתאים את התגובה לצרכי כל ילד ולפנות לעזרה במקרה הצורך. ⬅ לא להיות לבד: אם אתם בתקופה של עומס רגשי או שיש לכם שאלות ודילמות מורכבות, אל תשארו לבד. פנו לקבלת סיוע מיועצת או פסיכולוגית של המוסד החינוכי או גורמים מקצועיים אחרים שתפו חברים מישהו ירוויח מזה!

אילנה


12 צפיות
bottom of page